Parkinson Radio Parkies

Forums

Post Reply
Forum Home > Jouw verhaal > DE TIJD VAN TOEN..

mario
Administrator

Zo maar een verhaal…

Mijn tekening was nog niet af, ik legde die even opzij, wat zou ik er van maken...

stormachtig weer met omhoog waaiende paraplu’s, of iets zonnigs?

Even laten  bezinken, dacht ik, voor mij uitkijkend, neen ik zat niet te staren,

nadenken was het eerder.

Was het een soort verzinken in gedachten, dromen, in ieder geval keerde ik terug

naar mijn jeugdjaren, heel lang geleden dus. Hoe kwam ik daar opeens terecht?

Pure nostalgie, als je weet dat ik van oldtimers hou, is dat niets vreemds, niet alleen

de persoonlijkheid die ze uitstralen, maar ook de tijd waarin ze nieuw waren. Ik denk

aan de jaren 70, de gouden jaren wat de muziek betreft, maar daar komen we nog op

terug. Misschien herinner jij je de autoloze zondagen nog in 1973, wij mochten met de

fiets op de grote baan rijden, waar anders de auto’s reden. Olie werd schaars en als je

nu ziet hoe groot ons wagenpark is geworden…

De fiets was onze vrijheid, als klein mannen waren we tevreden met een doodgewone fiets,

daar reden we mee over berg en dal…

Bergen genoeg in onze streek waar wij woonden, een gehucht in de Vlaamse Ardennen, waar iedereen iedereen kende, waar de mensen in de zomer ‘s avonds buiten zaten om een babbeltje te slaan. De oudere mensen leidden een rustig leven, niets moest overhaast gebeuren, hun soep was onbetaalbaar lekker, want ze had gans de dag op een Leuvense stoof kunnen pruttelen, veel zout was dus overbodig, Een buurt met eenvoudige mensen, sommigen bijzonder op hun manier, maar van jaloezie was geen sprake,

Tijdens grote vakanties was ravotten de favoriete bezigheid, kwajongensstreken bleven ook niet uit, maar dat werd getolereerd. Daarnaast hielpen we als kleine bengel mee in de tuin, soms met tegenzin, maar we hebben er veel

van geleerd.

September was niet alleen het begin van een nieuw schooljaar, maar ook de championnen maand.

‘s Morgens tijdens het weekend in de vroegte, terwijl de dauw en een dikke mistlaag de weiden

bedekten, trok ik erop uit de weiden in om champignions te trekken, eetbare weliswaar!

De beste champignons vond je natuurlijk dicht bij een koeienvlaai …

‘De velden geschoren, de winter geboren’ waren de woorden van een burman, toen rood eind oktober de maïs binnen werd gehaald, Wat deden we in de winter dan?

Dat brengt mij bij hetgeen waar ik juist aan dacht, toen ik mijn potloden uit de kast nam, want daar ligt nog een doos et spelletjes van weleer, Damspel, ganzenspel, paardenspel, ,,,dat waren onze favoriete winterbezigheden, uren konden we ons amuseren. Het computertijdperk was nog veraf, het engie wat onze aandacht soms trok was de tv, avro’ s toppop, enz,,weet je het nog?

Muziek in de gouden jaren 70, leuk om nog eens te draaien bij radio Parkies! Durf ik de top 30

van vandaag raadplegen, 80 % van de liedjes ken ik niet meer, word ik oud?

Ja het is zelfs leuk nog eens die spelletjes van weleer te spelen, kinderachtig (?), neen gewoon leuk,

misschien iets om eens een namiddag te organiseren, op gezellige muziek gebracht door dj’s van radio Parkies, bij een drankje, met eventueel een prijzenpot! Denken wij erover na of ben ik te nostalgisch vandaag? In ieder geval doet het deugd even terug te blikken op de tijd van toen…mijn tekening zal voor morgen zijn,,

groetjes,

Mario

August 19, 2017 at 4:03 PM Flag Quote & Reply

Ineke
Moderator

Mijmeringen of herinneringen kan niemand je afnemen.

Mario; je hebt het weer fantastisch onder woorden gebracht.

--

August 19, 2017 at 5:46 PM Flag Quote & Reply

carine
Moderator
zeker waar mario,vervlogen tijden...............
August 21, 2017 at 9:38 PM Flag Quote & Reply

You must login to post.

Radio Player-klik op PLAY

Google Translator

Uitzending gemist ?

TuneIn RadioParkies

Twitter Tweet Button

Facebook Like Button

Aankomende evenementen

Thursday, Oct 19 at 2:00 PM - 3:00 PM
Monday, Oct 23 at 2:00 PM - 4:30 PM
Thursday, Oct 26 at 2:00 PM - 3:00 PM