Parkinson Radio Parkies

Forums

Post Reply
Forum Home > Jouw verhaal > Mijn beste medicijn: Radio Parkies en muziek

Christine
Administrator

Fernando van Abba, mijn eerst zelf gekochte singeltje, gekocht in Heist-op-den-Berg in een platenzaak waar ik alle dagen voorbij wandelde als ik naar school ging. Uren heb ik doorgebracht in die winkel.

Mijn broer Walter, die soldaat was in Duitsland bracht af en toe al wel eens een plaatje mee voor me. Ik herinner mij nog goed toen hij zijn laatste aankoop aan mij toonde: Een muziekbox van Elvis Presley met daarin 4 elpees van The King, maar die verdween lekker in zijn verzameling. Wanneer de muziek van Elvis door het huis galmde, genoot iedereen.

Onder het weekend was het groot feest voor mij want dan ging ik bij mijn tante logeren, die dj was bij een vrije radio in de buurt van Aarschot.  Ik mocht samen met haar de plaatjes uitkiezen die ze gebruikte in haar uitzendingen. Zalig gewoon!

Wekelijks stopte de “facteur” het muziekblad “Joepie” in onze brievenbus.

De vele posters en muziekartikels belandden dan ook tegen mijn slaapkamermuren, dit tot grote ergernis van mijn moeder.

En dan komt de tijd dat je je eigen weg vind en op eigen benen staat.

In de beginjaren toen ik getrouwd was en kleine kinderen had was er niet veel tijd meer voor muziek, wel stond de radio op overal waar ik passeerde, keuken, auto, werkhuis, je kon het zo gek maar niet bedenken maar overal klonk er wel ergens een deuntje, toen durfde ik nog meezingen, meestal stonden mijn 3 kleine rakkers dan ergens achter een hoekje te luisteren, soms wel met hun kleine vingertjes in hun oortjes.

Toen mijn kinderen groter waren ging ik samen met vrienden  naar concerten, festivals te gaan: Sportpaleis, Stadsfeestzaal Antwerpen, Vorst Nationaal, Rock Werchter, TW Classic, of één of andere weide.

Toen ik de diagnose “Parkinson” kreeg interesseerde me niet veel meer, zelfs muziek kon me niet meer bekoren. Toen mijn dj tante overleed, kreeg ik een deel van haar prachtige verzameling in mijn bezit en ik had terug een doel en hobby die me bezighield en me vooral “afleidde” van het feit dat Mr P in mijn leven was gekomen.

Ik haalde mijn eigen singels en elpees van onder het stof vandaan en begon  te sorteren en te registreren. Elke singeltje werd met liefde vastgenomen, schoongemaakt indien nodig en kreeg netjes een plastiek hoesje. En vooral beluisterd!

Zo werden ze dan alfabetisch in curver bakken of kartonnen dozen gestoken, een Excel-lijst op PC maakt dat ik weet welk singeltje ik heb en hoeveel exemplaren van sommige hihi.

Af en toe vond ik dan mooie exemplaren op een rommelmarkt of in een kringloopwinkel.

En als ik dan een speciale vondst deed voor een zacht prijsje kon mijn dag niet meer stuk.

Zo vond ik een kringloopwinkel een picture disc van Clouseau met een piepjonge Koen Wauters op voor de luttele prijs van 1 euro. Of een Limited Edition elpee van Bryan Adams voor dezelfde prijs.

Mijn curver bakken stapelden zich op en de kartonnen dozen met al dat zwaar gewicht hoopten op vervanging, want zo’n partij platen heeft een serieus gewicht.

En toevallig vond ik iemand op het internet die zijn niet alleen zijn verzameling singels wegdeed, maar ook zijn kast met het perfecte opslagsysteem voor singels.

En beetje bij beetje kregen mijn singeltjes hun vaste plaatsje in de kast met 12 lades. Ik moet er nu al bij vermelden dat die 12 lades niet meer voldoende zijn om al mijn singels ondertussen te stockeren

Ondertussen werd mijn collectie maar groter en groter en moest ik uitwijken naar andere delen van het huis. Mijn naai- en strijkkamertje werd mee gebruikt als stockage-ruimte voor mijn platen.

En toen kwam het moment dat ik “de Hofparkers” leerde kennen en ik moet het jullie niet vertellen, als je met “de Hofparkers” in contact komt, kom je ook in contact met Radio Parkies.

Toen ik hoorde over de radio werd ik nieuwsgierig en begon te surfen op het Internet.

Al gauw vond ik mijn weg op de site en naar de chat; in het begin op mijn sokken, maar dat veranderde snel.

Een webradio voor mensen met Parkinson: uniek gewoon!

En het muziekkriebeltje kwam stilletjes aan verder en verder uit zijn doosje gekropen.

Dj Spilly had een proefprogramma op mijn PC geïnstalleerd en ik begon te spelen met al die leuke knoppekes, en prachtige melodietjes.

Toen ik op een vrijdagavond naar dj Jeske aan het luisteren was, en ik naar een foto van mijn broer Walter en zijn “Jeske” keek, wist ik dat het goed zat.

Ik werd in de studio uitgenodigd, ik herinner het mij nog goed, die kelder: een droom gewoon.

Dj Spilly installeerde de juiste programma’s op mijn PC en leerde me een intro-jingle te maken en ik kon de eerstvolgende zondag al uitzenden, het was toen dinsdagnamiddag.

Toen ik van de studio naar huis reed, had ik een goed gevoel en dat gevoel is zeker nog aanwezig want van muziek word je happy!

De pas gemaakte intro-jingle die ik samen met Dj Spilly in elkaar gestoken had, werd tegen zondag al vervangen door “een door mezelf gemaakte jingle”. Want al vlug ontdekte ik dat ik dit wel héél leuk vond!

“Music” van John Miles werd mijn openingslied voor mijn eerste uitzending, een lied dat ik nog steeds koester.

Wat mij ook opgevallen is dat wanneer de mensen weten dat je met muziek bezig bent en dit een belangrijk “onderdeel” is van je aanvaardingsproces met een chronische ziekte, ze meteen een onderwerp hebben om met je over te praten en niet direct moet zoeken naar een manier om “het onderwerp P “ te ontwijken

Wordt vervolgd

Dj Chrissy

June 18, 2017 at 2:59 AM Flag Quote & Reply

mario
Administrator

Prachtig verhaal van een meisje dat ooit droomde dj te worden,..haar droom kwam uit. Jammer genoeg op een rare manier, maar het leven kan aardig wat kronkels maken. Dj Chrissy werd boven de doopvont gehouden, is het nu 2 jaar, sorry als ik me vergis. In ieder geval, is ze niet meer weg te denken bij radio Parkies! Haar droom kwam uit en ze doet die hobby zelfs heel goed. Vele dingen uit je verhaal, Chrissy, zijn herkenbaar, de grote liefde voor muziek, overal waar het ook maar kon leuke dreuntjes, posters uit Joepie verzamelen, plaatjes kopen (wat was mijn eerste plaatje nu ook weer?) Een familielid die dj was, had ik niet, maar het wereldje interesseerde me wel, het bleef echter bij het opnemen van non-stop muziek via grote band- opnemers voor een regionalevrije  zender, die destijds het mooie weer maakten op radio gebied.. Nu, dit terzijde, wat ik nog wou vertellen : Ik wacht al op jouw vervolgverhaal.... groetjes, Mario

June 18, 2017 at 3:13 AM Flag Quote & Reply

Ineke
Moderator

het is toch fantastisch dat 'onze' dj's zich zo kunnen verliezen in muziek. Ondanks de beperkingen die mr.P met zich mee meebrengt staan jullie in voor vele uren toffe muziek. Muziek verenigt en gaat over alle grenzen.

--

June 18, 2017 at 12:00 PM Flag Quote & Reply

carine
Moderator
ik heb bewondering voor je inzet crissy,amai zo n verzameling,ja en dat het lot je uitkoos ,om bij radioparkies dj te worden ,dat is nu zo he xik ben alvast blij met zo een goeie vriendin xxwe zijn allemaal lotgenoten bij elkaar he xx
June 22, 2017 at 1:31 PM Flag Quote & Reply

You must login to post.

Radio speler - klik op PLAY

Google Translator

Uitzending gemist ?

Twitter Tweet Button

Facebook Like Button

Aankomende evenementen

Thursday, Jun 29 at 2:00 PM - 3:00 PM
Thursday, Jul 6 at 2:00 PM - 3:00 PM
Thursday, Jul 13 at 2:00 PM - 3:00 PM
Saturday, Jul 15 at 2:00 PM - 7:00 PM