Parkinson Radio Parkies

Forums

Post Reply
Forum Home > gehoord op Parkinson Radio Parkies > Interview Marieke Maerevoet: Een Brug Van Verzen/Un Pont De Versos

Christine
Administrator

Een brug van verzen/ Un Pont de versos/ Un puente de versos/A bridge of verses

Dj. Chrissy van Radio Parkies in gesprek met Marieke Maerevoet.

Voor dit gesprek begaf uw dj zich naar St.Amands waar zij met Marieke en haar man Hugo sprak.

Marieke is een trouwe luisteraar van Radio Parkies, maar we kennen haar ook van de vele gedichten. Zij stelt zich even aan u voor:

Ik (Marieke) kreeg in 2010 de diagnose Parkinson en het was beslist niet gemakkelijk om vrolijk naar de toekomst te kijken, maar dankzij de gedichten heb ik iets gevonden om terug zin in het leven te krijgen.

Op vraag van dj Chrissy of de liefde voor gedichten er eerder was dan Parkinson, weet Marieke het volgende te vertellen. Ik hield altijd al van poëzie en ben beginnen schrijven vanaf mijn 16e, maar zou deze gedichten nu niet meer durven voor te lezen. Alle gedichten werden verzameld in een schoenendoos.

Nu vraagt u zich af wat dit van doen heeft met Parkinson.

Door de Parkinson moest ik bij op andere dingen gaan focussen, omdat veel niet meer ging, zoals lange wandelingen maken, huishoudelijke taken. Ik begon nog meer te schrijven en kwam tot het inzicht dat als je je geschreven woorden nooit deelt met iemand ze ook nooit gelezen worden en ook nooit deelt in vreugde als iets god geschreven is. Er mee naar buiten komen, dàt is de link naar Parkinson.

Het bleef echter niet bij schrijven alleen.

Op een van de bijeenkomsten van de VPL leerde ik Jen (Govaerts) kennen die fantastisch schildert. Na een aantal gesprekken besloten we samen te werken en ik schreef gedichten bij haar schilderijen: soms andersom en schilderde Jen iets bij een gedicht. Deze samenwerking resulteerde in een boekje.

Hierna volgde ik een cursus literaire creaties die ik helaas moest opgeven vanwege mijn gezondheid, want naast de Parkinson werd ik ook ‘getrakteerd’ op een hernia. Elke

Parkinsonpatiënt weet dat als je iets mankeert mr. Parkinson zijn deuntje mee fluit om het je nog lastiger te maken. Veel Parkinsonpatiënten zullen en kunnen dit beamen.

Er volgden nog verscheidene projecten en een ervan springt eruit.

Marieke en Hugo volgden al enkele jaren Spaanse les en Marieke was eens benieuwd naar wat de Spanjaarden deden rond Parkinson en zo kwam zij op de site ‘unidos contra el Parkinson’. Daar hoorde zij een heel mooi gedicht (later bleek dit van Salvador Riera) en dit was het begin van de samenwerking tussen de Catalaanse en de Vlaamse Parkinson Liga. Dankzij de huidige communicatiemiddelen, e-mail; chat; skype e.d. is het gemakkelijk contact te maken en te houden. Deze middelen werden gebruikt om elkaars gedichten te lezen en te vertalen met de hulp van Rosa en Layla.

Na 4 jaar samenwerken is het resultaat een nieuwe gedichtenbundel die op 16 maart 2017 in Barcelona wordt voorgesteld. Marieke ziet ernaar uit om Salvador en zijn vrouw Dolores terug te zien, maar meer nog ziet ze uit naar het moment dat ze samen de bundel boven het doopvont zullen houden.

‘Een brug van verzen’ kost 15 euro en je kan de dichtbundel zowel telefonisch bestellen 052/334938 als per mail mmaerevoet6@gmail.com. In Vlaanderen gaat de opbrengst integraal naar het onderzoeksfonds van de K U Leuven. ‘

Samenvatting: Ineke

March 24, 2017 at 8:31 AM Flag Quote & Reply

Ineke
Moderator

Bedankt Marieke, ik ben jouw gedichtenbundel aan het lezen en probeer het in alle talen

--

April 17, 2017 at 2:20 AM Flag Quote & Reply

You must login to post.

Radio speler - klik op PLAY

Google Translator

Uitzending gemist ?

Twitter Tweet Button

Facebook Like Button

Aankomende evenementen

Saturday, May 27 at 10:30 AM - 11:30 AM
Thursday, Jun 1 at 2:00 PM - 3:00 PM
Saturday, Jun 3 at 10:30 AM - 11:30 AM