Parkinson Radio Parkies

Forums

Post Reply
Forum Home > Jouw verhaal > Mijn leven met Parkinson - Agnes Nevejan

Christine
Administrator

Het is belangrijk een tevreden mens te zijn na een doktersbezoek waar de stempel PARKINSON op je truitje wordt gespeld . Huisdokters in spé te Leuven hangen aan mijn lippen als ik reageer op de slechte boodschap die ze brengen .Als simulatiepatiënt ben ik een welgekomen oefenpartner voor hen . Want ik ben nooit alleen . Mister Parkinson is mijn trouwe levensgezel en geloof mij of niet, ik was na anderhalf jaar onbegrip opgelucht te horen dat hij mij mijn verdere leven zou vergezellen .Het kind kreeg een naam !!!Vanaf toen ,in 2005 ,begon ik door mijn positieve instelling , aan iedereen die het wilde en nog wil,met raad en daad een rol te spelen .Na echt te vallen sta ik recht en oefen om recht te blijven .Mijn zang is nodig om mijn stem,zo lang mogelijk in conditie te houden .Mijn vioolspel bezorgt me af en toe een pijnlijke schouder en de nekpijnen verdraag ik bij het zien van de tevreden toeschouwers als ik speel of zing ; Heb ik een ganse nacht van beenkrampen gekreund ,dan ben ik 's morgens blij met een telefoontje of een mail ,die mijn zorgen opzij zet en tevens de spreker aan de lijn oplucht omwille van mijn luisterend oor .

Alle studies ,die mij aanstaan ,zet ik me in om zo in beweging te blijven met lichaam en geest ;Hierbij denk ik aan automatische en gecontroleerde motorische oefeningen op PC , schrijfoefeningen , valpreventie met het maandelijks rapporteren van de bijna-val momenten .De effectieve echte valpartijen worden uitgebreid beschreven naar oorzaak en gevolg en dan doorgestuurd .Om alles te blijven overleven doe ik mee aan een twaalf weken durende multi- disciplinaire oefenreeks met interdisciplinaire optimalisatie en dit tweemaal per week gedurende twee uur in het ziekenhuis van Geel .Het is een aanrader voor alle lotgenoten omwille van de actieve training onder begeleiding om met de beperkingen verantwoord te leren omgaan door passend te reageren;

Acht weken lang reed ik naar Antwerpen om mindfulness te volgen . We hadden een fijne groep lotgenoten die nu nog,na drie jaar,regelmatig samenkomen en het nodig vinden om over die waardevolle sessie na te praten.

Om iedere week af te sluiten geef en ontvang ik een uur REIKI .De energie die ik op het uur al gevend en nadien al krijgend ervaar is als een geneesmiddel dat me telkens nieuwe moed geeft om verder te gaan en Parkinson aan de arm te nemen bij alles wat ik doe .Hij moet wel mee met mij, ik heb geen andere keus ;Door hem in al mijn activiteiten te betrekken is ons samenleven leefbaar.Dit allemaal, de medicatie, de gesprekken om de drie maanden met mijn neuroloog en de contacten met mijn huisarts ,die steeds klaar staat als hoge nood me bij hem brengt ,helpen me om actief te blijven en te bekomen dat men zegt :Ge ziet er goed uit ! Qf ik wel echt goed ben is een andere zaak en dat besef ik maar al te goed !!!!!!

Agnes Nevejan

January 31, 2016 at 10:11 AM Flag Quote & Reply

Ineke
Moderator

Je ziet er goed uit!  Alsof iemand die een ziekte met zich meedraagt er ook ziek moet uitzien.

Dapper van je Agnes, altijd klaarstaan voor een ander en dan toch jezelf niet vergeten. Wie doet het je na.

--

January 31, 2016 at 1:32 PM Flag Quote & Reply

carine
Moderator

chapeau zeg,positief blijven is de bootschap,zeker ,

parkinson is niet zomaar bij de 7 zware ziekten ,alleen begrijpt niemand ,hoe zwaar,

want we komen alleen buiten als we kunen he xx

February 1, 2016 at 7:18 AM Flag Quote & Reply

mario
Administrator

mooi Agnes, we kunnen er iets van opsteken, heel interessant, maar zoals je schrijft posiviteit is en doet alles... 

February 2, 2016 at 5:40 AM Flag Quote & Reply

You must login to post.

Radio Player-klik op PLAY

Google Translator

Uitzending gemist ?

TuneIn RadioParkies

Twitter Tweet Button

Facebook Like Button

Aankomende evenementen

Thursday, Oct 19 at 2:00 PM - 3:00 PM
Monday, Oct 23 at 2:00 PM - 4:30 PM
Thursday, Oct 26 at 2:00 PM - 3:00 PM