Parkinson Radio Parkies

Laat jouw stem horen 

Forums

Post Reply
Forum Home > Bla bla bla > Revalidatie-oefeningen door Agnes Nevijan

Christine
Administrator

Beste Parkinson vrienden,

Ondanks, of zeg ik beter danzij onze ziekte Parkinson krijgen wij de kans om deel te nemen, met zijn tienen momenteel, tweemaal in de week, aan een training die ons leven met de ziekte zeker kan verzachten. Met de bus of de auto, sommigen zelfs met de fiets komen we in het revalidatiecentrum van het AZ Sint Dimpna samen waar we na het begroeten van elkaar aan de oefeningen beginnen. Johan en zijn team leiden ons en moedigen ons aan tot het knielen, kruipen, liggen, draaien en keren. Wat soms zonder hulp niet haalbaar is. Met of zonder pyama worden bedscenes getraind. We krijgen ook de kans om onze stem te verheffen, wat ons spreken en slikken op termijn zeker helpt. Dokter Van Sanden en zijn medewerkers; kinesisten, logopedisten en sociaal medewerkers zetten hun beste beentje voor om ons leven aangenaam te maken.

Nu is het nog oefenen en afzien soms, maar na de volledige sessie weten we zeker hoe we problemen kunnen opvangen en gedeeltelijk uitschakelen misschien.

Als dat niet naar behoren lukt zijn er ook nog hulpmiddelen die ons werden voorgesteld.

We weten dat er nog een leven is met Parkinson, waarvoor we niet kozen, maar wat altijd bij ons is.

Wij, de tien lotgenoten, zijn tevreden,, met een duwtje helpen we elkaar om recht te komen van de dikke mat tijdens de oefeningen die op het randje haalbaar zijn. P.S. Hier spreek ik Agnes uit eigen naam.

We zullen ons niet geven, daarom oefenen we hier en willen onze lotgenoten de raad geven om ook te blijven bewegen.

AGNES NEVIJAN.

February 26, 2015 at 3:21 AM Flag Quote & Reply

Christine
Administrator

Bedankt Agnes, ik wil daar nog even een persoonlijke boodschap aan toevoegen.

Toen Dr Van De Zande ons wegwijs maakte in het verhaal van de functie of moet ik zeggen de niet functie van onze hersenen voor wat betreft Mr P werd Radio Parkies ook vermeld als een heel belangrijk onderdeel voor mensen met P,alsook het deelnemen aan activiteiten bij een zelfhulpgroep.

Hij vertelde ons ook dat je dingen moet doen die je nog kan doen en die je graag doet- dit alles is ook een belangrijke onderdeel voor mensen met P

Na elke oefensessie gaan we allemaal samen nog iets drinken en gezellig bijbabbelen.

Agnes en Karel verrassen ons soms met een voorgedragen gedicht.

Telkens weer blijkt dat we na die paar sessies al een hele hechte groep zijn geworden.

Chrissy

February 26, 2015 at 3:28 AM Flag Quote & Reply

Marieke
Member

'We zullen ons niet geven' of 'We plooien niet'
Belangrijke zinnetjes voor ons!

February 26, 2015 at 12:15 PM Flag Quote & Reply

You must login to post.